Pod tlakem
Lidské tělo je složitě propojený mechanismus, který má schopnost se do jisté míry přizpůsobit změnám okolních podmínek. To platí i pro stresové situace, kdy dochází k řadě změn ve fungování jednotlivých orgánů. Ty mají za cíl jediné, totiž zachránit nás. Během psychicky náročných období je ale lidský organismus oslaben – stresové hormony se totiž tvoří z našich zásobních látek. O ty postupně přicházíme a vstupujeme do začarovaného kruhu.

Ztráty je nutné řešit 
Trendem dnešní doby jsou léky proti úzkosti a pro zlepšení nálady. Jedná se ale o preparáty, které způsobují zvýšený odliv vitaminů a minerálů z těla. Pokud bychom chtěli sami ověřit, zda máme jejich hladinu v normě, nezjistíme to. Jejich nedostatek se projeví až s prvními příznaky. Které vitaminy a minerály udržují dobrou náladu?


Vitaminy skupiny B
Známe je i pod označením B-komplex. Zásadně ovlivňují naši psychiku. Podílejí se na výrobě hormonů, které nás chrání před stresem, zlepšují paměť a udržují pozitivní náladu. Bohatým zdrojem těchto vitaminu jsou zejména ořechy, maso a zelená zelenina. Ta obsahuje vitamin B9 neboli kyselinu listovou. Pokud jí máme nedostatek, psychika trpí. Dostatek vitaminů skupiny B se všeobecně nachází v různorodé stravě. Na pozoru by se ale měli mít vegetariáni, vegani, osoby starší 60 let a diabetici. Tito jedinci zpravidla mají vitaminu B12 jen málo a měli by zvážit přínos potravinových doplňků.

Vitamin C
Je potřebný k produkci noradrenalinu – stresového hormonu. Lidé, kteří mají tohoto vitaminu hodně, jsou vůči stresu odolnější. Naopak jeho nedostatek je spojován s kurdějemi, krvácením, úzkostí a depresí. Vitaminu C obsahuje nejvíce rakytník a černý rybíz.


Hořčík
Je jedním z mála minerálů v těle, který má na starosti ohromné množství metabolických dějů. Podílí se na několika stovkách přeměn látek v organismu. Dostatek hořčíku je nezbytný pro klíčovou aminokyselinu gama-aminomáselnou, která uklidňuje pocuchané nervy. Její nedostatek se projevuje záchvaty paniky, poruchami chování a depresemi. Potraviny vhodné pro doplnění hořčíku jsou celozrnné obiloviny, ořechy, sója, špenát nebo fazole.

Zinek
Řídí reakci těla na stres a společně s vitaminem B6 se spolupodílí na výrobě hormonu štěstí – serotoninu. Jeho nedostatek se projevuje ztrátami paměti, demencí, poruchami učení a také depresemi. V celosvětové populaci je zinku nedostatek. Jak jím tělo obohatit? Milovníkům středozemní kuchyně doporučujeme ústřice nebo kraby. Zastánci tradičních pokrmů by na jídelníček měli zařadit hovězí maso, luštěniny nebo ořechy.

Základem dostatku vitaminů a minerálů je pestrá strava. Jedině ta zajistí dostatek všeho, co si tělo žádá.

Autor: uLékaře

Uložit

Reklama