„Není důvod přestat s aktivním pohybem venku, i když teploty klesají a sluníčko se objeví jen zřídka. Jen je třeba nachystat na pohyb v zimě správné vybavení, a hlavně vlastní tělo,“ říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz. „To, co lidi nejčastěji od běhání venku odradí, je špatný povrch komunikace, po němž kloužou nebo se promáčejí boty. Proto radím běhat po okruzích, které dobře znáte, a opatřit si hned na začátku kvalitní běžecké boty s protiskluzovou podrážkou a goretexovou membránou, aby vás žádná mokrá tráva, kaluže nebo bahno neodradily,“ dodává Jana.


Zapomeňte na to, že by vám mohla být při běhu zima. Důležitý je základ, tedy nepodcenit vrstvení oblečení a pak už můžete vyrazit i do těch (skoro) největších mrazů. V zimních měsících by vám neměly chybět ani rukavice a čepice, případně nákrčník vhodný pro ochranu dýchacích cest.
A pozor – zapamatujte si pravidlo, že by vám mělo být vždy na prvním až druhém kilometru chladno. Po této době se už tělo zahřeje. Je tedy vhodné adaptovat organismus na chladné podmínky a vydržet běžet první dva kilometry s tímto pocitem. Právě to je pak alfou a omegou i pro odbourávání nadbytečných kilogramů – když totiž vydržíte na začátku běhu trošku chladu, snadněji a rychleji hubnete. Sportem v chladu se aktivuje tzv. hnědý tuk, což bude vést ve zvýšení energie a k většímu množství spálených kalorií, což vaše tělo udrží v teple. Z toho vyplývá, že studené teploty mohou až 15x oproti normálu zvýšit množství hnědého tuku, což může mít za následek ztrátu několika kilogramů tuku za rok.

Přidejte do kroku

Pokud chcete být v teple, a navíc rozproudit spalování na maximum, raději než běhat dlouhé trasy, zaměřte se na kratší a rychlejší vzdálenosti. Důležité také je, aby měl člověk připravenou trasu a věděl, kde by případně mohlo dojít k nějakému průšvihu a nemusel se pak vracet chůzí nebo složitě domů a neprochladnul. „Velkou pozornost věnujte i osvětlení trasy. Pokud nemůžete vyrazit běhat ve dne, najděte si večer dobře osvětlený okruh. Můžete přitom využít i čelovek a různých bodovek, které se připevňují na ruce, nohy či břicho… A samozřejmě jsou důležité i reflexní odrazky – čím více jich bude, tím lépe pro vaši bezpečnost,“ připomíná Jana Havrdová.

Shrnutí na závěr

  • Základem je motivace.
  • Nezapomeňte se před výběhem lehce protáhnout a zahřát.
  • Když přiběhnete domů, ještě se chvilku protáhněte. Až pak si dejte sprchu.
  • Lepší více kratších běhů, než jeden maraton…
  • Pití na krátké trati není důležité, u delších ale na pitný režim nezapomínejte.
  • Když se vám nechce běhat, aspoň se rychle projděte – ale přidejte jednu vrstvu oblečení.
  • Správného běžce neodradí malý déšť ani sníh.
  • A věřte, že ta nálada po běhu v zimě je k nezaplacení!

Také si přečtěte:

Uložit

Reklama